Centre |
Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació |
Departament |
Lògica i Filosofia de la Ciència |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Professor: Classes magistrals, classes pràctiques i tutories. Estudiants, voluntàriament,: Realització d'exposicions en les classes pràctiques sobre temàtica de la seua elecció |
Met. Avaluació |
1) Participació activa en classes i pràctiques, més presentació d'un assaig sobre les pràctiques: màxim 4 punts. 2) Presentació treball-memòria de curs: màxim 6 punts. 3) Realització de l'examen final presencial tradicional: màxim 5 punts |
Bibliografia |
BÁSICA* Y COMPLEMENTARIA. Campos Roselló, Francisco José: Creatividad y Método. Ed. Alfons el Magnanim. Valencia. 2006. *Escohotado Espinosa, Antonio.: Filosofía y Metodología de las Ciencias Sociales. UNED. Madrid. 1989. Estefanía, Joaquín: Contra el pensamiento único. Taurus. Madrid. 1997. Fernandez Durán, Ramón et al:. Globalización capitalista, luchas y resistencias. Virus ed. 2001. Foucault, M.: Nietzsche, la Genealogía, la Historia. Pretextos. 1998. From, E.: Miedo a la libertad. Paidos Hardt, Michael y Negri, Antonio: Imperio. Paidos. 2002. Le Monde Diplomatique (ed.): Pensamiento Crítico vs. Pensamiento Único. Temas Debate.1998. *Mardones, J. M.: Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Anthropos. Barcelona. 1991. |
Continguts |
TEORIA I. INTRODUCCIÓ: Caixa de ferramentes conceptuals i metodòlogiques. II. TEMES DISCIPLINARES GENERALS. 1. Origen i constitució de les CC Socials 2. Epistemologia i metodologia de les CC Socials com a ciències. 3. Tècniques de les CC. SS. 4. Concepció empiricoanalítica de la Filosofia de les CC Humanes i Socials (FCCHHSS): A. Comte, E. Durkheim, K R. Popper, P. Lorenzen, W. Stegmüller, TS Kuhn, P. Thullier, J. Piaget, N. Luhmann, J. Elster. 5. Concepció fenomenològica, hermenèutica i lingüística de la FCCHHSS: M. Weber, A. Schütz, HG Gadamer, P. Winch, G. Henrik von Wright, Charles Taylor, Aaron Cicourel. 6. Concepció dialèctica o criticohermenèutica de la FCCHHSS: K. Marx, Th.W. Adorno, J. Habermas, KO Apel, L. Goldmann, M. Foucault. III. TEMES ESPECÍFICS. CRÍTICA: 1. La nova mirada a la Història: Com pensar la discontinuïtat? 2. Por a la llibertat. 3. La doble coerció actual: individualisme i globalització. 4. Neoliberalisme o farsa neoconservadora? 5. El nou Imperi sense límits geogràfics ni temporals. 6. La política com a continuació de la guerra per altres mitjans. PRÀCTICA: S'analitzaran temes com: - Conceptes de temps e història: Memento, Christopher Nolan.El país de l'aigua, Stephen Gyllenhaal. - La vida violenta quotidiana: L'experiment, Oliver Hirschbiegel. Dogville, Lars von Trier. Palahniuk, Chuck, El club de lluita, Supervivent. - Altres a proposta dels estudiants. |
Objetius |
Primer cartografiarem la disciplinària Fia de les Ciències Socials. Després la repensem usant ferramentes heraclito-nieztscheano-foucaultianes, en una perspectiva discontinuista històrica que planteja preguntes com: Què està succeint? Què podem fer? Deixem així de costat la filosofia entesa com analítica de la veritat i ens entronquem en una ontologia del present. Esta assignatura forma part de la trilogia: 1. Què podem saber? (plantejada en Fia de la Ciència). 2. Què podem fer? (plantejada ací). 3. Què o quins podem ser? (plantejada en Fia de la Tecnologia) |
URL de Fitxa |