Centre |
Facultat de Geografia i Història |
Departament |
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Se seguiran mètodes inductius i deductius. Mitjançant la recollida d'exemples es buscarà una generalització i es proposarà un vocabulari científic de l'assignatura (part pràctica). S'explicarà el tema teòricament i s'analitzaran exemples per veure com es compleix la teoria (part teòrica). |
Met. Avaluació |
Els alumnes seran avaluats mitjançant una prova d'avaluació que contindrà dues preguntes teòriques i una de pràctica. Valor: 5 punts Els alumnes redactaran un treball de semàntica (amb l'ajuda d'Internet) i l'exposaran breument a classe. Valor: 5 punts. |
Bibliografia |
Continguts |
1. Introducció: Sentit, situació i significat 1.1. Relació de la Semàntica amb el món: El significat referencial 1.2. Relació de la Semàntica amb l'ús. Assenyalament díctic i referència derivada 1.3. Tipus de significat: el significat categorial i per nivells 2. La semàntica tradicional: Les relacions de significat 2.1. Sinonímia i antonímia 2.2. Relació d'hiponímia / hiperonímia 2.3. Monosèmia / polisèmia i jerarquia de la seua constitució 2.4. Altres fenòmens de relacions lèxiques: 2.4.1. Homonímia i heteronímia 2.4.2. Meronímia / holonímia 2.4.3. El fals problema semàntic de l'homografia i l'homofonia 3. Un recorregut per la Semàntica Estructural 3.1. Introducció 3.2. Distribucionalisme, ordre de les paraules i significat per entorns 3.3. Estructuralisme i tipus de CC.SS. 3.4. Generativisme i anomalies semàntiques 4. Semàntica Post-estructural. 4.1. Introducció 4.2. Cognitivisme i organització del significat 4.3. Semàntica Lèxico-topològica i categories pures 5. Semàntica d'unitats inferiors a la paraula 6. Semàntica d'unitats superiors a la paraula 6.1. Significat argumental i significat pressuposicional 6.2. Lògica i taules de Veritat: afirmació, negació i dubte 6.3. Semàntica suboracional: Sintagma nominal i frase preposicional 6.4. Semàntica interoracional i semàntica del discurs. 7. Aplicacions de la semàntica a la biblioteconomia i la documentació |
Objetius |
1) Conèixer com s'estructura el significat de les llengües 2) Avaluar els diferents mètodes d'accedir al significat 3) Desenvolupar la capacitat dels alumnes per exercitar-se en la semàntica 4) Aplicar els coneixements adquirits a l'estructura del món i a l'estructura del coneixement 5) Dissenyar mètodes per recuperar la informació (biblioteques, etc.) |
URL de Fitxa |