Centre |
Facultat de Geografia i Història |
Departament |
Geografia |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Presentació de contiguts pel professor (materials prèviament facilitats). Participació guiada dels estudiants a classe. Realització de pràctiques al final de cada tema. Cerca d'informació i redacció d'informes fora de l'horari de classes. |
Met. Avaluació |
Examen final i treballs al llarg del curs. |
Bibliografia |
1. FARINÓS, J. (coord.) (2002): Geografia Regional d'Espanya. Una nova geografia per a la planificació i el desenvolupament regional, València, Universitat de València, Col. Materials, 57. 2. GIL OLCINA, A. y GÓMEZ MENDOZA, J. (coord.) (2001): Geografía de España, Barcelona, Ariel. 3. M.E. y H. (1994): Plan de Desarrollo Regional 1994-1999. Regiones incluidas en el Objetivo nº 1 de los Fondos Estructurales Europeos, Madrid, Ministerio de Economía y Hacienda. 4. M.O.P.T.M.A. (1994): Plan Director de Infraestructuras 1993-2007, Mardrid, Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente. 5. MÉNDEZ, R. y MOLINERO, R. (coords.) (1993): Geografía de España, Barcelona, Ariel. |
Continguts |
Per motius expositius, els temes s'han organitzat en dos grans blocs segons predomine l'enfocament físic (la base territorial) o l'antròpic (la societat que configura i adecua el territori a les seves necessitats), tot i que tots dos aspectes s'hi troben presents en cadascuún dels temes. Així s'entén com necessari des d'una perspectiva geogràfica. En el primer bloc s'aborden els temes relatius a les formes i disposició del relleu, que van a explicar la connectivitat territorial i la futura localització d'activitats, i a la tipificació climàtica (diversa en un espai relativament reduït) i al problema associat a dita diversitat (la diferència entre una Espanya humida i una altra seca, que fa necessària una política hidrològica derivada en conflicte). El segon bloc està consitituït per tres temes: la població i el poblament (comportament històric i recent dels principals indicadors demogràfics, evolució i problemàtica actual, sistema de ciutas, relacions entre camp i ciutat), les desigualtats regionals i les polítiques correctores (amb especial émfasi en el principi de cohesió territorial en el context d'un Estat Compost) i la caracterització de la estructura productiva (anàlisi sectorial). |
Objetius |
Els contigunts de l'assignatura s'han organitzat amb l'objectiu de facilitar la preparació del temari d'oposició a d'aquells estudiants que opten per una surtida professional en l'ensenyament de la Geografia i la Història, proporcionant-los una visió integrada i actualitzada dels distints territoris que conforme el país. |
URL de Fitxa |