Centre |
Facultat de Magisteri |
Departament |
Didàctica de la Llengua i la Literatura |
Professor responsable |
H3233 - CARMEN RODRIGUEZ GONZALO |
Met. Docent |
Sessions de grup general d'explicació, de realització d'activitats i de comentari de les lectures obligatòries. Realització de treballs, individuals o de grup, de vegades amb presentació a l'aula, sobre diferents aspectes del temari. |
Met. Avaluació |
Exercici escrit al final del periode lectiu, en el qual es valorarà el coneixement dels temes, la realització d'activitats sobre els conceptes lingüístics treballats i la interpretació de les lectures obligatòries del curs. Activitats de classe i treballs, prèvia aprovació de l'examen. |
Bibliografia |
BERNÁRDEZ,E.1999), ¿Qué son las lenguas?, Madrid, Alianza. CONCA,M. i altres(1988), Text i gramàtica, Barcelona, Teide. CUENCA,M.J.(1992), Teories gramaticals i ensenyament de llengües, València,Tàndem. ESCANDELL,M.V.(1993, 2006), Introducción a la pragmática, Barcelona,Ariel, 2ªed. GUTIÉRREZ ORDÓÑEZ,S.(1997), Temas, remas, focos, tópicos y comentarios, Madrid,Arco-libros. LÓPEZ,A. y B.GALLARDO(2005), Conocimiento y lenguaje, Valencia, PUV. REYES,G.(1995), El abecé de la pragmática, Madrid, Arco Libros. REYES,G.; E.BAENA y E.URIOS(2000), Ejercicios de pragmática, Madrid, Arco Libros. SAPIR,E.(1921),El llenguatge, Barna, Empúries, 1985. SAUSSURE,F.de(1916), Curs de lingüística general, Barna, Ed.62. TUSON,J.(2003), Introducció al llenguatge, Barna,UOC, 1990 |
Continguts |
1. PRINCIPIS DE LINGÜÍSTICA 1.1. Lingüística i ciències del llenguatge 1.2. Propietats del llenguatge humà 1.3. Signe i signe lingüístic 1.4. L' estructura del llenguatge 1.4.1. La doble articulació 1.4.2. Substància i forma 1.4.3. Relacions sintagmàtiques i paradigmàtiques 1.5. Llengua i parla. Norma 2. LA DESCRIPCIÓ LINGÜÍSTICA 2.1. Nivells i unitats de la llengua 2.2. Els sons: Fonologia i fonética 2.3. La gramàtica: Categories i funcions 2.4. La semàntica 3. PRAGMÀTICA 3.1. Els problemes de la pragmàtica 3.2. La situació de comunicació del llenguatge humà 3.3. Els actes de parla 3.4. Grice i el principi de cooperació 3.5. La teoria de la rellevància 4. LINGÜÍSTICA DEL TEXT 4.1. Significat i sentit. El concepte de text 4.2. Mecanismes de progresió discursiva: Coherència i cohesió. 4.3. Les tipologies textuals. 6. ALTRES CAMPS DE LES CIÈNCIES DEL LLENGUATGE 6.1. El llenguatge i el context sòcio-cultural 6.1.1. Etnolingüística 6.1.2. Sociolingüística 6.2. El llenguatge i els aspectes psicològics i biològics 6.2.1. Psicolingüística 6.2.2. Neurolingüística |
Objetius |
-Assolir nocions bàsiques de lingüística, per proporcionar una visió de conjunt dels estudis del llenguatge. -Reflexionar sobre els diferents nivells d'estudi del llenguatge. -Conéixer els estudis sobre l'ús del llenguatge, des de la perspectiva de la pragmàtica i la lingüística del text. -Resoldre exercicis pràctics sobre els temes plantejats i reflexionar sobre les lectures proposades. -Fer un ús conscient de la llengua, oral i escrita, atenent a la correcció normativa, a la organització coherent de les idees i a l'adequació als registres formals de la llengua. |
URL de Fitxa |