Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

13310 Lingüística - M.LLENGUA ESTR.00


Centre
Facultat de Magisteri
Departament
Didàctica de la Llengua i la Literatura
Professor responsable
H3233 - CARMEN RODRIGUEZ GONZALO
Met. Docent
Sessions de grup general d'explicació, de realització d'activitats i de comentari de les lectures obligatòries.
Realització de treballs, individuals o de grup, de vegades amb presentació a l'aula, sobre diferents aspectes del temari.
Met. Avaluació
Exercici escrit al final del periode lectiu, en el qual es valorarà el coneixement dels temes, la realització d'activitats sobre els conceptes lingüístics treballats i la interpretació de les lectures obligatòries del curs.
Activitats de classe i treballs, prèvia aprovació de l'examen.
Bibliografia
BERNÁRDEZ,E.1999), ¿Qué son las lenguas?, Madrid, Alianza.
CONCA,M. i altres(1988), Text i gramàtica, Barcelona, Teide.
CUENCA,M.J.(1992), Teories gramaticals i ensenyament de llengües, València,Tàndem.
ESCANDELL,M.V.(1993, 2006), Introducción a la pragmática, Barcelona,Ariel, 2ªed.
GUTIÉRREZ ORDÓÑEZ,S.(1997), Temas, remas, focos, tópicos y comentarios, Madrid,Arco-libros.
LÓPEZ,A. y B.GALLARDO(2005), Conocimiento y lenguaje, Valencia, PUV.
REYES,G.(1995), El abecé de la pragmática, Madrid, Arco Libros.
REYES,G.; E.BAENA y E.URIOS(2000), Ejercicios de pragmática, Madrid, Arco Libros.
SAPIR,E.(1921),El llenguatge, Barna, Empúries, 1985.
SAUSSURE,F.de(1916), Curs de lingüística general, Barna, Ed.62.
TUSON,J.(2003), Introducció al llenguatge, Barna,UOC, 1990
Continguts
1. PRINCIPIS DE LINGÜÍSTICA
1.1. Lingüística i ciències del llenguatge
1.2. Propietats del llenguatge humà
1.3. Signe i signe lingüístic
1.4. L' estructura del llenguatge
1.4.1. La doble articulació
1.4.2. Substància i forma
1.4.3. Relacions sintagmàtiques i paradigmàtiques
1.5. Llengua i parla. Norma
2. LA DESCRIPCIÓ LINGÜÍSTICA
2.1. Nivells i unitats de la llengua
2.2. Els sons: Fonologia i fonética
2.3. La gramàtica: Categories i funcions
2.4. La semàntica
3. PRAGMÀTICA
3.1. Els problemes de la pragmàtica
3.2. La situació de comunicació del llenguatge humà
3.3. Els actes de parla
3.4. Grice i el principi de cooperació
3.5. La teoria de la rellevància
4. LINGÜÍSTICA DEL TEXT
4.1. Significat i sentit. El concepte de text
4.2. Mecanismes de progresió discursiva: Coherència i cohesió.
4.3. Les tipologies textuals.
6. ALTRES CAMPS DE LES CIÈNCIES DEL LLENGUATGE
6.1. El llenguatge i el context sòcio-cultural
6.1.1. Etnolingüística
6.1.2. Sociolingüística
6.2. El llenguatge i els aspectes psicològics i biològics
6.2.1. Psicolingüística
6.2.2. Neurolingüística
Objetius
-Assolir nocions bàsiques de lingüística, per proporcionar una visió de conjunt dels estudis del llenguatge.
-Reflexionar sobre els diferents nivells d'estudi del llenguatge.
-Conéixer els estudis sobre l'ús del llenguatge, des de la perspectiva de la pragmàtica i la lingüística del text.
-Resoldre exercicis pràctics sobre els temes plantejats i reflexionar sobre les lectures proposades.
-Fer un ús conscient de la llengua, oral i escrita, atenent a la correcció normativa, a la organització coherent de les idees i a l'adequació als registres formals de la llengua.
URL de Fitxa