Centre |
Facultat de Magisteri |
Departament |
Didàctica de la Llengua i la Literatura |
Professor responsable |
G6113 - ROSA GINER SANCHEZ |
Met. Docent |
Exposicions orals teòriques amb ajuda de recursos multimèdia. Lectura i anàlisi de textos. Activitats individuals, en parelles, xicotets grups i gran grup. Realització i exposició de treballs individuals i de grups. |
Met. Avaluació |
Assistència a classe. Entrevistes orals. Control d'una sèrie de lectures a determinar. Almenys, una prova escrita en què es valorarà el contingut teòric i/o pràctic que es demane i també l'adequació, la coherència, la cohesió textual i la correcció. |
Bibliografia |
Ballester, J.: (2000) L'educació literària. Universitat de València Cassany, D., Luna, M., Sanz, G.: (1992) Ensenyar llengua. Ed. Graó. Cassany, D.: (1999) Construir l?escriptura. Ed. Empúries. Conca, M. i altres: (1998) Text i gramàtica. Ed. Teide. Fons, M.: (1999) Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula. Ed. La Galera. Qualsevol gramàtica normativa. |
Continguts |
1. El currículum: l'àrea de llengua i literatura 1.1. La LOGSE i els nivells de concreció. 1.2. Objectius, continguts, criteris metodològics i avaluació 1.3. Materials curriculars i llibres de text 1.4. Adaptacions curriculars 2. Llengües contacte: l'educació bilingüe 2.1. Principals concepcions i models de l'educació bilingüe 2.2. El sistema educatiu valencià 3. Els subsistemes de la llengua 3.1. Teories gramaticals i ensenyament de llengües 3.2. Llenguatge i comunicació 3.3. Enfocaments comunicatius 3.4. Habilitats lingüístiques 4. La llengua oral 4.1. Evolució del llenguatge oral 4.2. Interacció comunicativa a l'aula 4.3. Comprensió oral: ensenyar a escoltar 4.4. Expressió oral: ensenyar a parlar 5. La llengua escrita 5.1 Interrelacions entre llengua oral i llengua escrita 5.2. El primer aprenentatge de la lectura i l?escriptura 5.3. Comprensió lectora: ensenyar a llegir 5.4. Expressió escrita: ensenyar a escriure 6. La creació literària 6.1. Adquisició de la competència literària 6.2. Objectius de l'ensenyament de la literatura 6.3. Llibres de lectura i tallers de creació literària 7. Gramàtica textual 7.1. Conceptes generals 7.2. Adequació pragmàtica 7.3. Cohesió 7.4. Discurs citat i polifonia 7.5. Coherència 8. Gramàtica oracional 8.1. Conceptes sintàctics bàsics 8.2. Morfosintaxi 8.3. Lèxic 8.4. Pronunciació i ortografia |
Objetius |
Expressar-se de forma adequada oralment i per escrit en català. Conéixer i saber explicar els diferents conceptes lingüístics. Analitzar i saber aplicar el currículum oficial i els programes d'educació bilingüe del sistema educatiu valencià en l'Educació Primària, tot relacionant-los amb els seus referents teòrics. Conéixer els diferents enfocaments metodològics de l'ensenyança de llengües i el funcionament de les produccions lingüístiques en situacions diverses de comunicació. Seleccionar els continguts d'aprenentatge adequats al nivell dels alumnes. |
URL de Fitxa |