Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

13207 Organització del Centre Escolar - M.LLENGUA ESTR.00


Centre
Facultat de Magisteri
Departament
Didàctica i Organització Escolar
Professor responsable
Sin datos cargados
Met. Docent
-Activitats d'anàlisi de centres escolars.
-Comunicació amb professionals de l'ensenyament i director escolars per a analitzar la seua actuació.
-Visites a centres escolar i anàlisi del seu funcionament per a socialitzar a l'alumne en la pràctica com a mestre.
Met. Avaluació
-Lectures i valoracions crítiques.
-Treballs individuals i en grup.
-Aportacions personals a la metodologia del treball a l'aula.
-Examen final de caràcter teoricopràctic.
Bibliografia
BELTRÁN, F. Y SAN MARTiN, A. (2000) Diseñar la coherencia escolar.Madrid. Morata
DEWEY, J. (1995) Democracia y educación . Madrid. Morata.
GIMENO SACRISTÁN, J. (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid. Morata.
GIMENO SACRISTÁN, J.y CARBONELL,, J. (2004). El Sistema Educativo. Una mirada crítica. Barcelona. Cuadernos de Pedagogía.
GÓMEZ LLORENTE, L. (2001) Educación pública. Madrid,. Morata HARGREAVES, A.(2003) Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona. Octaedro
SANTOS GUERRA, M.A. (1997). La luz del prisma: la comprensión de las organizaciones educativas. Málaga. Aljibe.
SANTOS GUERRA, M.A. (2000). La escuela que aprende. Madrid
Continguts
1. DIMENSIÓ INSTITUCIONAL DE L'ORGANITZACIÓ ESCOLAR.
-Relació entre Didàctica i Organització Escolar. -Anàlisi sociohistòric de la teoria i pràctica educativa. -Teories sobre organització i la seua repercussió al camp educatiu. -El Currículum: Eix vertebrador de les institucions escolars. -Desregulació organitzativa i descentralització politicoadministrativa.
2. FONAMENTS I ESTRUCTURA DEL SISTEMA EDUCATIU
-Relacions entre política, legislació i admón. educativa. -Marc legislatiu actual. -Estructura del Sistema Educatiu. -Anàlisi del desenvolupament curricular.
3. CULTURA ORGANITZATIVA DELS CENTRES.
-Currículum com a nucli i identitat de les organitzacions.-Centre escolar com a lloc de canvi, innovació i socialització professional. Funció social de l'escola. -Tipus de centres i diferents instàncies i participació. -Funcionament i vida administrativa: Òrgans de govern. Competències. -Autoritat i poder. Fonts de tensió. -Disciplina i avaluació. Avaluació institucional, qualitat i innovació de centres. Estratègies democràtiques en l'organització i gestió dels centres
4. FORMACIÓ I AUTOFORMACIÓ DELS DOCENTS.
-Socialització professional als Centres escolars. Vies de participació i assignació de responsabilitats. -Autonomia i control democràtic de la pràctica docent, contradiccions i conflictes. -Importància de l'acció humana en la relació teoria-pràctica a l'aula. Compromís individual i col·lectiu.
Objetius
-Relacionar la teoria i la pràctica analitzant situacions d'aula en diferents tipus de centres escolars.
-Saber interpretar la legislació vigent per al funcionament dels centres escolars.
-Conscienciar l'alumne com a mestre professional de la importància que té l'educació com a primer dret de l'individu en una societat democràtica.
URL de Fitxa