Centre |
Facultat de Psicologia i Logopèdia |
Departament |
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Classes teòriques i pràcticas, amb materials proporcionats per l'aula virtual de la UVEG. |
Met. Avaluació |
Examen final consistent en preguntes cortes sobre el temari; l'avaluació considerarà factors individuals com ara la participació activa en classe. |
Bibliografia |
BIBLIOGRAFÍA OBLIGATORIA - Garayzábal Heinze, Elena (Coord.) (2006): Lingüística clínica y logopedia, Madrid: Ed. Antonio Machado. - López García, Angel y Gallardo Paúls, Beatriz (Eds.) (2005): Conocimiento y lenguaje, Valencia: Universitat. OTRA BIBLIOGRAFÍA - Acosta Rodríguez, V. y Moreno Santana, A.Mª (1999): Dificultades del lenguaje en ambientes educativos. Del retraso al trastorno específico del lenguaje, Barcelona, Masson. - Martínez Celdrán, E. (1998): Lingüística. Teoría y aplicaciones, Barcelona, Masson. - Tusón, J. (1984) Una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios, Barcelona, Barcanova. |
Continguts |
Tema 1. La logopedia i la Lingüística Aplicada. Nocions lingüísticas fonamentals: estructuralisme/generativisme, llengua/ parla, competència/actuació. Les dades en lingüística clínica. Tema 2. Fonètica i fonologia: unitats. El sistema binari de Jakobson. Les oposicions fonològicas de l'escola de Praga. Tema 3. Morfosintaxi: nocions fonamentals. Morfema, morf, alomorf i paraula. Tipologia morfològica de les llengües. Relacions de coordinació, subordinació i iuxtaposició. Mecanismes i procesos sintàctics: recció, concordància, ordre. Tema 4. El nivell lèxic-semàntic. Significat i sentit. Relacions Lèxiques. Tema 5. La pragmàtica clínica: categorías fonamentals de la pragmàtica enunciativa (acte de parla, presuposició, implicatura), textual (coherència i superestructura, cohesió, conexitat) i interactiva (intervenció, intercanvi, gestió temàtica). |
Objetius |
El mòdul pretén una formació en els components bàsics de les llengües naturals i les seues unitats. La finalitat específica amb què ens plantegem l'assignatura va més enllà d'una exposició de fonaments gramaticals. Volem que el futur logopeda puga enfrontar les mostres de llengua dels seus pacients amb un enfocament global i integrador, lliure dels prejudicis "normativistes" d'altres perspectives. |
URL de Fitxa |