Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Al llarg del curs es desenvolupen les differents unitats temàtiques, seguides d´un debat amb els estudiants. Es programen una sèrie d´activitats pràctiques relacionades amb la temàtica del curs per a la seua exposició en aula o la seua presentació en treballs escrits |
Met. Avaluació |
L´avaluació del curs es realitzarà per mitjà d´un examen final amb una part referida al temari teòric i un altra referida a les activitats pràctiques. Aquestes s´avaluaràn igualment a partir d´exposicions en aula o a partir de treballs escrits |
Bibliografia |
Abril, Gonzalo (1997): Teoría General de la Información. Datos, relatos y mitos, Madrid, Cátedra Dijk, Teun A. van (1990): La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información, Barcelona, Paidós Fontcuberta, Mar de (1993) La noticia. Pistas para percibir el mundo, Barcelona, Paidós. Gomis, Lorenzo (1991): Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente, Barcelona, Paidós Martín Rojo. Luisa y Whittaker, Rachel (1998): Poder-decir o el poder de los discursos, Madrid, Arrecife Rodrigo Alsina, Miquel (1989): La construcción de la noticia, Barcelona, Paidós. Rodrigo Alsina, Miquel (1999): Comunicación intercultural, Barcelona Anthropos. |
Continguts |
El primer bloc temàtic valora l´activitat informativa com a socioculturalment emmarcada. Una particular atenció es donarà a la noció d´ideologia i als mitjans discursius qui l´expressen. Els valors i normes de l´activitat informativa constitueixen un segon bloc temàtic al qual s´abordarà la revisió crítica de conceptes como ara actualitat, objectivitat, neutralitat i els mitjans expressius amb els quals se simbolitzen.Un tercer bloc es refereix a una mostra d´aspectes caracteritzadors del discurs informatiu, i a les relacions d´aquest discurs amb altres definitoris d´un marc cultural. La caracterització del discurs informatiu com a una modalitat del discurs referit serà el punt de partida per a la discussió del tema. Procediments de citació i efectes polifònics serveixen al efecte de concretar la noció genèrica de discurs referit. El quart bloc abordarà l´articulació del discurs informatiu en gèneres, la seua caracterització i les implicacions associades a la producció i recepció textuals El cinqué bloc analitzarà les implicacions pròpies de mitjà mitjà tecnològic com a condicionant de la producció i recepció de texts informatius. El sisé bloc es refereix al paper dels mitjans de communicació social en la representació de processos de comunicació intercultural i com a factors actius en la seua gestió sociopolítica |
Objetius |
S´introdueixen els elements teòrics per a la descripció i anàlisi de l´activitat informativa als diferents mitjans de comunicació social, en particular l´escrita, des de la perspectiva pròpia d´una anàlisi crítica del discurs. Es complementen a aquest efecte els punts de vista de la producció i la recepció crítiques de la informació. Interessa especialment la discussió i aplicació dels elements teòrics a l´activitat pràctica dels estudiants amb materials informatius de diferents mitjans i seccions. |
URL de Fitxa |