Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Es basa en tres elements. Classes magistrals que desenvolupen els continguts de l'assignatura. Debat dels dossiers, els textos i les visualitzacions que es desenvolupen a classe. I la tutorització del treball bibliogràfic que desenvolupen individualment els alumnes. |
Met. Avaluació |
L’assignatura s’avaluarà mitjançant un examen final, en el qual el control de lectura valdrà fins un 30% i el coneixement dels continguts del temari un 70%. |
Bibliografia |
BORDERÍA, E., LAGUNA, A. i MARTÍNEZ, F.A.: Historia de la comunicación social. Voces, registros y conciencias. Madrid: Síntesis, 1996. BRIGGS, A. i BURKE, P.: De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Taurus, 2002. DEBRAY, R.: Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona, Paidós, 1994. EISENSTEIN, E.: La revolución de la imprenta en la Edad Moderna europea, Madrid, Akal, 1994. GOMÉZ MOMPART, J.L. , MARÍN OTTO, E. (ed.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis, 1999. WILLIAMS, R. (ed.): Historia de la comunicación. Barcelona, Bosch, 1992, 2 vols. |
Continguts |
PRIMER BLOC: DElS ORÍGENS DEL LLENGUATGE A LA COMUNICACIÓ MEDIEVAL 1. Llenguatge i escriptura 2. Les cultures clàssiques i l’escriptura 3. La comunicació en l’Edat Mitjana SEGON BLOC: DE L’ESTAT MODERN A LA CIUTADANÍA 4. La impremta: nous lectors i primers periòdics 5. Enciclopedisme i Il•lustració 6. Las revolucions liberal-burgeses i la llibertat d’impremta TERCER BLOC: DE L’ESTAT-NACIÓ ALS IMPERIS 7. La construcció del Estat-Nació: de les xarxes comunicatives al primer periodisme popular 8. La comunicació sota el signe de les masses: del new journalism a l’estudi de les multituds (1870-1914) QUART BLOC: LA COMUNICACIÓ EN EL SEGLE XX: DE LA GRAN GUERRA A L’UNIVERS CATÒDIC 9. La Primera Guerra Mundial: l’experiència de la propaganda “científica” 10. La mercantilització de l’oci i l’emergència audiovisual: el boom radiofònic i l’espectacle cinematogràfic 11. De la mobilització del feixisme i el comunisme a les estratègies propagandístiques durant la Segona Guerra Mundial. L’audiovisual en guerra 12. La comunicació en la Guerra Freda: entre el neocapitalisme informatiu i el triomf televisiu |
Objetius |
Com en totes les societats els homes i les dones intervenen en la producció i l'intercanvi d'informació i de continguts simbòlics i comunicatius, l'objectiu d'aquesta matèria serà estudiar històricament com s'ha concretat la producció, la distribució i la recepció d'eixos elements en societats concretes. La indagació sobre els processos de mediació s'enfocarà des d'una vessant cultural, a través tant del significat dels missatges i de les formes simbòliques que es transmeten quant del context social i tecnològic sota el qual es desenvolupa l'acció comunicativa. |
URL de Fitxa |