Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

14693 Història General de la Comunicació - LL.PERIODISME 00


Centre
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Departament
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
Professor responsable
Sin datos cargados
Met. Docent
Es basa en tres elements. Classes magistrals que desenvolupen els continguts de l'assignatura. Debat dels dossiers, els textos i les visualitzacions que es desenvolupen a classe. I la tutorització del treball bibliogràfic que desenvolupen individualment els alumnes.
Met. Avaluació
L’assignatura s’avaluarà mitjançant un examen final, en el qual el control de lectura valdrà fins un 30% i el coneixement dels continguts del temari un 70%.
Bibliografia
BORDERÍA, E., LAGUNA, A. i MARTÍNEZ, F.A.: Historia de la comunicación social. Voces, registros y conciencias. Madrid: Síntesis, 1996.
BRIGGS, A. i BURKE, P.: De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Taurus, 2002.
THOMPSON, J.B.: Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós, 1998.
VÁZQUEZ MONTALBÁN, M.: Historia y comunicación social. Barcelona, Crítica, 1997.
WILLIAMS, R. (ed.): Historia de la comunicación. Barcelona, Bosch, 1992, 2 vols.
Continguts
PRIMER BLOC: DElS ORÍGENS DEL LLENGUATGE A LA COMUNICACIÓ MEDIEVAL

1. Llenguatge i escriptura
2. Les cultures clàssiques i l’escriptura
3. La comunicació en l’Edat Mitjana

SEGON BLOC: DE L’ESTAT MODERN A LA CIUTADANÍA

4. La impremta: nous lectors i primers periòdics
5. Enciclopedisme i Il•lustració
6. Las revolucions liberal-burgeses i la llibertat d’impremta

TERCER BLOC: DE L’ESTAT-NACIÓ ALS IMPERIS

7. La construcció del Estat-Nació: de les xarxes comunicatives al primer periodisme popular
8. La comunicació sota el signe de les masses: del new journalism a l’estudi de les multituds (1870-1914)


QUART BLOC: LA COMUNICACIÓ EN EL SEGLE XX: DE LA GRAN GUERRA A L’UNIVERS CATÒDIC

9. La Primera Guerra Mundial: l’experiència de la propaganda “científica”
10. La mercantilització de l’oci i l’emergència audiovisual: el boom radiofònic i l’espectacle cinematogràfic
11. De la mobilització del feixisme i el comunisme a les estratègies propagandístiques durant la Segona Guerra Mundial. L’audiovisual en guerra
12. La comunicació en la Guerra Freda: entre el neocapitalisme informatiu i el triomf televisiu
Objetius
L’objectiu d’aquesta matèria serà estudiar històricament com s’ha concretat la producció, la distribució i la recepció de la comunicació en societats concretes. La indagació sobre els processos de mediació s’enfocarà des d’una vessant cultural, a través tant del significat dels missatges i de les formes simbòliques que es transmeten quant del context social i tecnològic sota el qual es desenvolupa l’acció comunicativa. A més, es ponderarà la importància de la comunicació mediada en el canvi històric, en les transformacions socials esdevingudes al llarg de la història.
URL de Fitxa