Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

14689 Estructura de la Comunicació - LL.PERIODISME 00


Centre
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Departament
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
Professor responsable
Sin datos cargados
Met. Docent
Exposició de la matèria combinada amb lectura i discussió de textos.
Met. Avaluació
La present assignatura s’avaluarà a través d’un examen en acabar el quadrimestre i d’un treball que, en grups, els alumnes realitzaran sobre l’estructura de la propietat d’una gran corporació multimediàtica.
Bibliografia
ANGUITA, E. (2003): Grandes hermanos. Alianzas y negocios ocultos de los dueños de la información, Ed. Colihue, Buenos Aires.
BUSTAMANTE, E. i ZALLO, R. (Coord.) (2002): Comunicación y cultura en la era digital, Ed. Gedisa, Barcelona.
CASTELLS, M. (1996, 97 i 98): La era de la información. Ed. Alianza, Madrid, 3 vols.
MATTELART, A. (1998): La mundialización de la comunicación, Ed. Paidós, Barcelona.
QUIRÓS FERNÁNDEZ, F. (1998): Estructura internacional de la información, Ed. Síntesis, Madrid.
REIG, R. (1998): Información y poder en España, Ed. Paidós, Barcelona.
Continguts
1. De la indústria cultural a l’estructura de la comunicació
1.1. L’estructura de la informació: algunes definicions
1.2. Funcionalisme versus Teoria Crítica. Hegemonia.
1.3. Ecosistemes comunicatius i espais normatius
2. Comunicació i capitalisme en perspectiva
2.1. Free flow information: 1945-1973/1989.
2.2. Les Agències de Notícies
2.3. Les majors del cinema i les networks
2.4. Mitjans i política internacional durant la guerra freda.
3. Del Tercer Món a l’Informe MacBride
3.1. Naix el Tercer Món
3.2. 1960/1970, Dècada de foc: el concepte d’imperialisme cultural
3.3. La UNESCO a la recerca d’un Nou Ordre Mundial de la Informació i la Comunicació. L'informe MacBride.
3.4. De la rauxa al silenci.
4. 1973 / 1991: vell capitalisme, nou capitalisme
4.1. Què és i com canvia el capitalisme
4.2. Nova economia, revolució digital, tercera revolució industrial
4.3. Globalització i nous patrons de demanda
4.4. Una interpretació des de la teoria dels cicles
5. Els discursos: entre l’Aldea Global i el Gatesisme
5.1. Entre l’Aldea Global i la Societat de la Informació
5.2. La desregulació
5.3. Els trets de la Societat de la Informació i les paradoxes de l’abundància
5.4. Del fordisme al gatesisme
5.5. El món digital i el negropontisme: de l’àtom al bit.
6. La construcció de l’Hipersector al món actual
6.1. Estats Units
6.2. La Unió Europea
6.3. Espanya
6.4. El País Valencià
Objetius
Ubicar els estudis sobre estructura de la comunicació dins les teories de la comunicació social. Conéixer l’estructura del sistema comunicatiu a través de les diferents àmbits, des de l’internacional fins el local. Analitzar les complexes relacions i vinculacions entre el sistema comunicatiu i la societat en el seu conjunt. Conèixer i valorar les polítiques de comunicació que configuren el sistema comunicatiu. Entendre l’evolució històrica que ha convertir les indústries culturals de ser subsidiàries en el sistema econòmic a ocupar-ne hui una posició central.
URL de Fitxa