Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació |
Professor responsable |
Sin datos cargados |
Met. Docent |
Exposició de la matèria combinada amb lectura i discussió de textos. |
Met. Avaluació |
La present assignatura s’avaluarà a través d’un examen en acabar el quadrimestre i d’un treball que, en grups, els alumnes realitzaran sobre l’estructura de la propietat d’una gran corporació multimediàtica. |
Bibliografia |
ANGUITA, E. (2003): Grandes hermanos. Alianzas y negocios ocultos de los dueños de la información, Ed. Colihue, Buenos Aires. BUSTAMANTE, E. i ZALLO, R. (Coord.) (2002): Comunicación y cultura en la era digital, Ed. Gedisa, Barcelona. CASTELLS, M. (1996, 97 i 98): La era de la información. Ed. Alianza, Madrid, 3 vols. MATTELART, A. (1998): La mundialización de la comunicación, Ed. Paidós, Barcelona. QUIRÓS FERNÁNDEZ, F. (1998): Estructura internacional de la información, Ed. Síntesis, Madrid. REIG, R. (1998): Información y poder en España, Ed. Paidós, Barcelona. |
Continguts |
1. De la indústria cultural a l’estructura de la comunicació 1.1. L’estructura de la informació: algunes definicions 1.2. Funcionalisme versus Teoria Crítica. Hegemonia. 1.3. Ecosistemes comunicatius i espais normatius 2. Comunicació i capitalisme en perspectiva 2.1. Free flow information: 1945-1973/1989. 2.2. Les Agències de Notícies 2.3. Les majors del cinema i les networks 2.4. Mitjans i política internacional durant la guerra freda. 3. Del Tercer Món a l’Informe MacBride 3.1. Naix el Tercer Món 3.2. 1960/1970, Dècada de foc: el concepte d’imperialisme cultural 3.3. La UNESCO a la recerca d’un Nou Ordre Mundial de la Informació i la Comunicació. L'informe MacBride. 3.4. De la rauxa al silenci. 4. 1973 / 1991: vell capitalisme, nou capitalisme 4.1. Què és i com canvia el capitalisme 4.2. Nova economia, revolució digital, tercera revolució industrial 4.3. Globalització i nous patrons de demanda 4.4. Una interpretació des de la teoria dels cicles 5. Els discursos: entre l’Aldea Global i el Gatesisme 5.1. Entre l’Aldea Global i la Societat de la Informació 5.2. La desregulació 5.3. Els trets de la Societat de la Informació i les paradoxes de l’abundància 5.4. Del fordisme al gatesisme 5.5. El món digital i el negropontisme: de l’àtom al bit. 6. La construcció de l’Hipersector al món actual 6.1. Estats Units 6.2. La Unió Europea 6.3. Espanya 6.4. El País Valencià |
Objetius |
Ubicar els estudis sobre estructura de la comunicació dins les teories de la comunicació social. Conéixer l’estructura del sistema comunicatiu a través de les diferents àmbits, des de l’internacional fins el local. Analitzar les complexes relacions i vinculacions entre el sistema comunicatiu i la societat en el seu conjunt. Conèixer i valorar les polítiques de comunicació que configuren el sistema comunicatiu. Entendre l’evolució històrica que ha convertir les indústries culturals de ser subsidiàries en el sistema econòmic a ocupar-ne hui una posició central. |
URL de Fitxa |