Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Filologia Catalana |
Professor responsable |
G1096 - LLUIS BERNAT POLANCO ROIG |
Met. Docent |
Combinació dels mètodes conductista i constructivista: s?alternen les classes magistrals amb les aportacions reflexives dels estudiants. |
Met. Avaluació |
Examen final dels continguts del curs, de les aportacions desenvolupades a les classes i de les lectures proposades tant per a cada tema com per al conjunt de l?assignatura. |
Bibliografia |
Aracil, Lluís V. (1982) Papers de sociolingüística. La Magrana, Barcelona. Bastardas, Albert / Soler, Josep (eds.) (1988) Sociolingüística i llengua catalana. Empúries, Barcelona. Boix, Emili / Vila, F. Xavier (1998) Sociolingüística de la llengua catalana. Ariel, Barcelona. Ninyoles, Rafael L. (1972) Idioma y poder social. Tecnos, Madrid. Vallverdú, Francesc (1980) Aproximació crítica a la sociolingüística catalana. Ed. 62, Barcelona. |
Continguts |
1. Els usos de la sociolingüística. 1.1.Insuficiències de la lingüística: crítica sociològica i sociolingüística. 1.2. Sociolingüística i sociolingüística catalana. Evolució i diversitat. 2.La variació lingüística. 2.1.L'estudi quantitatiu de la parla. I l’estudi de la variació. 2.1.1.Bases teòriques, metodologia i principals aportacions. 2.1.2.Estudis variacionistes en la sociolingüística catalana. 2.2.Les varietats lingüístiques. 2.2.1.Definició i delimitació macro i microsociolingüística. 2.2.2.L'aproximació sistemicofuncional. Variació social i funcional.. 2.2.3.La varietat estàndard. El cas del català. 3.Contactes de llengües i varietats. 3.1. Els parlants bilingües. 3.1.1.Bilingualitat: tipus i processos. La llengua materna. 3.1.2.Conseqüències psicolingüístiques de la bilingualitat. 3.1.3.Variables de l’adquisició i pèrdua de la llengua. 3.2.Repertoris lingüístics i pautes d'ús. 3.2.1.Diglòssia i fenòmens transcòdics. Canvi i alternança de codis. 3.2.2.La interferència, acomodació i comunicació intercultural. 4.La diversitat lingüística. 4.1.Identitats socials i llengües. 4.1.1.Llengua, etnicitat i nació. Nacionalisme i nacionisme. 4.1.2.Comunitat lingüística. Identitat i vitalitat etnolingüístiques. 4.1.3.Actituds lingüístiques i ideologies lingüístiques. 4.2.Poders i llengües. 4.2.1.Multilingüisme i estat. 4.2.2.Llengües minoritàries i minoritzades: manteniment i substitu |
Objetius |
Introduir els principals conceptes i models d?anàlisi de la sociolingüística general des d'una visió integrada, tot presentant i aprofundint especialment en els més directament relacionats amb la situació social de la llengua catalana. Desenvolupar la consciència crítica i la capacitat d'anàlisi davant la realitat sociolingüística de la nostra societat, i plantejar ulteriors línies d'aprofundiment i de recerca. |
URL de Fitxa |