Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Filologia Catalana |
Professor responsable |
G1096 - LLUIS BERNAT POLANCO ROIG |
Met. Docent |
Combinació dels mètodes conductista i constructivista: s?alternen les classes magistrals amb les aportacions reflexives dels estudiants. |
Met. Avaluació |
Examen final dels continguts del curs, de les aportacions desenvolupades a les classes i de les lectures proposades tant per a cada tema com per al conjunt de l?assignatura. Una part de l?avaluació podrà confiar-se a un treball de recerca sobre aspectes teòrics o aplicats de la PL. |
Bibliografia |
Aracil, Lluís V. (1982) Papers de sociolingüística. La Magrana, Barcelona. Junyent, Carme (1998) Contra la planificació. Empúries, Barcelona. Lamuela, Xavier (1994) Estandardització i establiment de llengües. Edicions 62, Barcelona. Ninyoles, Rafael L. (1975) Estructura social y política lingüística. Fernando Torres, Valencia. (Trad. cat.: Bromera, Alzira, 1989). Vallverdú, Francesc (1990) L'ús del català: un futur controvertit. Ed. 62, Barcelona. |
Continguts |
1. Noció i formulacions de la planificació lingüística (PL). 1.1. PL, política lingüística, normalització i sociolingüística aplicada. 1.2. Les aportacions de la sociolingüística catalana. 1.3. La pràctica de la PL a Europa i l’evolució teòrica. 2. Les alternatives de la política lingüística. 2.1. Tipus de polítiques lingüístiques. 2.2. Ideologies i PL. 2.3. Paradigmes generals de la PL. 3. La PL del corpus. 3.1. La variació i l’estàndard. 3.2. La codificació. 3.3. L’estandardització. 3.4. Altres intervencions en el corpus. 3.5. L’avaluació de l’estandardització. La ‘qualitat de la llengua’. 3.6. La codificació del català i els dialectes. L’IEC. 3.7. Àmbits de l'estandardització i polèmiques lingüístiques. 3.8. Elaboració i cultivació: tecnolectes, terminologia i manuals d’estil. 4. La PL de l’estatus. 4.1. Objectius de la PL de l'estatus. 4.1.2. La regulació legal. 4.1.3. Reversió de la substitució. Economia i contexts urbans. 4.1.4. La PL supranacional. El cas europeu. 4.1.5. Experiències de PL: Quebec, Irlanda, Israel... 4.2. Planificació de l’estatus i llengua catalana. 4.2.1. Els estatus legals del català. Sistemes educatius. 4.2.2. Els àmbits privats: interpersonal i intergeneracional. Reversió de la substitució Immigració: integració i multiculturalisme 4.2.3. Promoció lingüística institucional i cívica. L’avaluació de la PL. |
Objetius |
Presentar les nocions i mètodes de la planificació lingüística, en relació amb les aplicacions de la lingüística i la sociolingüística i amb la resta d?intervencions de regulació social. Subratllar les contribucions de la teoria i l?aplicació de la planificació lingüística a les terres de llengua catalana. Revisar críticament algunes de les aplicacions de la planificació lingüística a la llengua catalana, tot destacant-ne les principals deficiències i els reptes pendents. |
URL de Fitxa |