Centre |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació |
Departament |
Filologia Catalana |
Professor responsable |
G8127 - GEMMA DESAMPARADOS LLUCH CRESPO |
Met. Docent |
La informació teòrica es facilita a partir de la bibliografia comentada a classe per dedicar l’horari presencial a l’anàlisi de narracions, il•lustracions, pel•lícules, pàgines www i material relacionat amb el contingut de la classe. |
Met. Avaluació |
Avaluen els coneixements teòrics i l’aplicació d’aquests a l’anàlisi d’obres. Examen escrit al final de curs amb 2 parts: en la 1ª, l’estudiant ha de demostrar que ha assolit la informació treballats al llarg del curs i a la bibliografia bàsica. En la 2ona, aplicarà a l’anàlisi de llibres. |
Bibliografia |
COLOMER, T. (dir.) (2002): La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l?Educació. LLUCH, G. (1998): El lector model en la narrativa per a infants. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. LLUCH, G. (2003): Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha. ROVIRA, T. (1988): «La literatura infantil i juvenil», dins Història de la literatura catalana, volum 11. Barcelona: Ariel. |
Continguts |
Tema 1: La literatura per a infants i joves. - Introducció dels conceptes relacionats: literatura per a infants i joves, literatura i paraliteratura, ficció, ideologia i literatura, etc. - Descripció del model d?anàlisi de narratives infantils i juvenils. - Tipologies i gèneres. Tema 2: Aproximació històrica a la literatura per a infants i joves europea. - Característiques de la narrativa europea del segle XIX i anàlisi de relats canònics. - Característiques de la narrativa europea del segle XX i anàlisi de relats canònics. - Anàlisi de les adaptacions cinematogràfiques d?algunes obres clàssiques de la narrativa infantil i juvenil. Tema 3: Aproximació històrica a la literatura per a infants i joves en català. - Característiques de les propostes inicials de la literatura catalana. - Característiques de les propostes dels anys seixanta. - Característiques de la producció inicial al País Valencià. Tema 4: La literatura per a infants i joves actual - Característiques i diferències de les propostes comercials i de qualitat. - Anàlisi d?àlbums il?lustrats. - Anàlisi dels paratextos en col?leccions adreçades a diferents edats. - Relacions entre la literatura per a infants i joves i els serials televisius i propostes cinematogràfiques. |
Objetius |
Conèixer literatura per a infants i joves europea i, específicament, l?escrita en català: 1.Conèixer la història de la LIJ en relació a la història de la literatura i específicament l?escrita en català. 2.Conèixer i interpretar la interdependència existent entre els fenòmens socials, culturals i educatius i la lij. 3.Analitzar les relacions que la literatura de tradició oral manté amb l?actual LCIJ i en la construcció de l?imaginari infantil. 4.Analitzar la influència de la televisió i el cinema com a creadors de l?imaginari infantil. |
URL de Fitxa |