Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

14063 Curs Monogràfic d'Història de la Llengua Catalana - LL.FILOL.CATAL.00


Centre
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Departament
Filologia Catalana
Professor responsable
Sin datos cargados
Met. Docent
1. Partir dels coneixements dels estudiants i fomentar la seua participació.
2. No separar la teoria i la pràctica.
3. Lligar la matèria a la societat valenciana per a augmentar la socialització dels alumnes i encaminar-los a millorar la societat.
Met. Avaluació
Criteri avaluador: deduir el nivell d?estudi, reflexió, comprensió i assimilació de la matèria tractada. L?exposició, a més d?ajustar-se a la pregunta, ha d?estar argumentada i travada (cada paràgraf ha d?estar coherentment relacionat amb un previ). La llengua usada s?ha d?ajustar a la normativa.
Bibliografia
En el curs, el professor donarà la bibliografia de cada qüestió analitzada.
Continguts
1. Els graus dels demostratius en la llengua culta
El tema dels graus dels adjectius i els pronoms demostratius és controvertit en diverses llengües. En el cas nostre, el valencià popular té tres graus, mentres que el balear i una part de Catalunya han tendit a perdre un grau. Per a aclarir quina actuació és objectivament preferible en la llengua culta, caracteritzarem l?actuació del valencià popular (que forma una xàrcia de valors extraordinària) i, amb eixe aparell teòric, podrem mirar què implica reduir-se a dos graus.
2. L?ús de preposicions davant d?infinitiu (No tinc inconvenient en fer això)
Començant per una qüestió puntual (donar de menjar), ens acostarem a un tema important de la normativa (l?ús de preposicions davant d?infinitiu: acabar de dir, somiar en fer l?amor, posar aigua a bullir). També mostrarem una de les maneres en què les llengües poden augmentar els valors comunicatius (exemplificada en la parella anar a sopar i anar de sopar).
3. La grafia del topònim València
El fet de posar el nom de València en l?evolució del vocalisme fa veure de quina manera tan simple s?explica la pronúncia valenciana general (amb una e tancada).
4. Accentuació de les es en els documents valencians
La comprensió de les implicacions estructurals que té l?evolució de la pronúncia de les es tancades i les obertes permet entendre per què la grafia sorprès té moltes conseqüències negatives en valencià.
Objetius
1. Estudiar qüestions de gramàtica històrica que tenen repercussions en temes controvertits de la normativa.
2. Satisfer el deure universitari d'acostar els alumnes a una part dels problemes que existixen en l'entorn social de la universitat.
3. Desenvolupar la capacitat crítica dels estudiants i, també, la capacitat que complementa (i dona sentit a) l'anterior (l'elaboració de solucions).
4. Mostrar que els problemes de la normativa s'han de solucionar en general amb dos mitjans: desplegant la teoria lingüística i estudiant l?evolució de la llengua.

URL de Fitxa