Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

13250 Llengua i Literatura Catalanes i la seua Didàctica - M.LLENGUA ESTR.00


Centre
Facultat de Magisteri
Departament
Didàctica de la Llengua i la Literatura
Professor responsable
G6113 - ROSA GINER SANCHEZ
Met. Docent
Exposicions orals teòriques amb ajuda de recursos multimèdia. Lectura i anàlisi de textos. Activitats individuals, en parelles, xicotets grups i gran grup. Realització i exposició de treballs individuals i de grups.
Met. Avaluació
Assistència a classe. Entrevistes orals. Control d'una sèrie de lectures a determinar. Almenys, una prova escrita en què es valorarà el contingut teòric i/o pràctic que es demane i també l'adequació, la coherència, la cohesió textual i la correcció.
Bibliografia
Ballester, J.: (2000) L'educació literària. Universitat de València
Cassany, D., Luna, M., Sanz, G.: (1992) Ensenyar llengua. Ed. Graó.
Cassany, D.: (1999) Construir l?escriptura. Ed. Empúries.
Conca, M. i altres: (1998) Text i gramàtica. Ed. Teide.
Fons, M.: (1999) Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula. Ed. La Galera.
Qualsevol gramàtica normativa.
Continguts
1. El currículum: l'àrea de llengua i literatura
1.1. La LOGSE i els nivells de concreció.
1.2. Objectius, continguts, criteris metodològics i avaluació
1.3. Materials curriculars i llibres de text
1.4. Adaptacions curriculars
2. Llengües contacte: l'educació bilingüe
2.1. Principals concepcions i models de l'educació bilingüe
2.2. El sistema educatiu valencià
3. Els subsistemes de la llengua
3.1. Teories gramaticals i ensenyament de llengües
3.2. Llenguatge i comunicació
3.3. Enfocaments comunicatius
3.4. Habilitats lingüístiques
4. La llengua oral
4.1. Evolució del llenguatge oral
4.2. Interacció comunicativa a l'aula
4.3. Comprensió oral: ensenyar a escoltar
4.4. Expressió oral: ensenyar a parlar
5. La llengua escrita
5.1 Interrelacions entre llengua oral i llengua escrita
5.2. El primer aprenentatge de la lectura i l?escriptura
5.3. Comprensió lectora: ensenyar a llegir
5.4. Expressió escrita: ensenyar a escriure
6. La creació literària
6.1. Adquisició de la competència literària
6.2. Objectius de l'ensenyament de la literatura
6.3. Llibres de lectura i tallers de creació literària
7. Gramàtica textual
7.1. Conceptes generals
7.2. Adequació pragmàtica
7.3. Cohesió
7.4. Discurs citat i polifonia
7.5. Coherència
8. Gramàtica oracional
8.1. Conceptes sintàctics bàsics
8.2. Morfosintaxi
8.3. Lèxic
8.4. Pronunciació i ortografia
Objetius
Expressar-se de forma adequada oralment i per escrit en català.
Conéixer i saber explicar els diferents conceptes lingüístics.
Analitzar i saber aplicar el currículum oficial i els programes d'educació bilingüe del sistema educatiu valencià en l'Educació Primària, tot relacionant-los amb els seus referents teòrics.
Conéixer els diferents enfocaments metodològics de l'ensenyança de llengües i el funcionament de les produccions lingüístiques en situacions diverses de comunicació.
Seleccionar els continguts d'aprenentatge adequats al nivell dels alumnes.
URL de Fitxa