Inici > Primer i segon cicle > Titulació > Assignatura > Fitxa tècnica

Fitxa tècnica d'una assignatura en una titulació

13205 Materials Curriculars per al Coneixement del Medi Social - M.LLENGUA ESTR.00


Centre
Facultat de Magisteri
Departament
Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
Professor responsable
F1070 - CONSUELO SERRANO NAVAJAS
Met. Docent
Es basa en el procés següent: - Plantejament d'assumptes o problemes referits al mitjà social; - Anàlisi i reflexió de les dificultats del seu aprenentatge; - Recerca de material didàctic mediador-*facilitador/, o *bién disseny del mateix; - Experimentació i valoració dels resultats.
Met. Avaluació
Es prendrà en consideració: - La participació d'alumnes/as en les distintes sessions del desenvolupament del programa. ? L'adquisició demostrada de coneixements teòric-pràctics de la matèria. ? L'elaboració de ?productes didàctics? per a la seva aplicació en l'aula.
Bibliografia
CABERO,J.(1990):Anàlisi de mitjans d'ensenyament.Aportacions per a la seva selecció,utilització,disseny i investigació.Ed.Alfar (Alfar Universitat,54)-Sevilla
CABIROL,J.L.(1986):Llegir periòdics en classe:Ed.Popular,Madrid
GIMENO SACRISTAN,J.(1991):?Els materials i l'ensenyament? en Quaderns de Pedagogia.Nº194
PARCERISA,A./ZABALA,A.(1994):Pautes per a l'elaboració de materials curriculars?MEC,Madrid
PARCERISA,A.(1996):Materials curriculars com elaborar-los, seleccionar-los i usar-los?Grau.Barcelona.
SERRANO,C.(1989)?El periòdic en la didàctica de les Ciències Socials? en Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials?Nº 1
VILARRASA,A./COLOMBO,F.(1987):Exercicis déxploració i representació de l'éspai?Ed.Grau.Migjorn?Barcelona.
Continguts
TEMA 1.- Els materials curriculars: El concepte i caracterització de material curricular des de les Ciències de l'Educació. Tipologia dels materials curriculars per al coneixement del mitjà social. Els materials curriculars i la seva relació amb els models didàctics i les teories d'aprenentatge. Els materials curriculars i el procés d'ensenyament-aprenentatge. TEMA 2..- Els materials curriculars i l'ensenyament del mitjà social: El coneixement del mitjà social en l'actual marc legal. Les dificultats en l'adquisició dels conceptes espai-temporals: el paper *facilitador dels materials curriculars. Els materials curriculars com reproducció simbòlica de la realitat social i cultural. TEMA 3.- Anàlisi, valoració i utilització dels materials curriculars per al coneixement del mitjà social: El llibre de Coneixement del Mitjà en l'Educació Primària. La premsa i els materials audiovisuals. Materials per al desenvolupament d'habilitats espacials. Materials per al desenvolupament d'habilitats temporals. TEMA 4: El disseny de materials curriculars per al coneixement del mitjà social: La programació didàctica. Les maquetes: treballs de representació espacial, social i cultural. Els jocs de simulació social.
Objetius
Es pretén arribar a les següents capacitats; - Conceptuar i captar la importància dels m.c. com mediadors entre l'alumnat i els processos o productes culturals; - Relacionar els m.c. amb les distintes variables que intervenen en el procés d'ensenyament; - Aprenentatge del món social; - Analitzar i avaluar materials didàctics susceptibles de ser utilitzats en l'aula afavorint sempre plantejaments crítics; - Dissenyar materials didàctics al servei d'objectius plantejats prèviament, afavorint plantejaments creatius.
URL de Fitxa