Centre |
Facultat de Magisteri |
Departament |
Didàctica de la Llengua i la Literatura |
Professor responsable |
G8123 - PAULINA RIBERA ARAGUETE |
Met. Docent |
Exposicions orals teòriques amb ajuda de mitjans audiovisuals. Lectura i anàlisi de textos. Discussions en petits i gran grup. Activitats individuals, en parelles, petits grups i gran grup. Realització i exposició de treballs individuals i de grups. |
Met. Avaluació |
S'avaluará la competència lingüística i comunicativa oral i escrita i el domini de la metodologia i tècniques pròpies d'un mestre. Aquests criteris seran controlats mitjançant:l'assistència a classe, entrevistes orals, realització de treballs i una prova escrita. |
Bibliografia |
BRUNER, J.: La parla dels infants. Eumo, Vic, 1987.FIGUERAS, C. i PUJOL, M.A. Els racons de treball. Eumo, Barcelona, 1988.FONS, M.: Llegir i escriure per viure. La Galera, Barcelona, 1999. JULIÀ, T.: Encetar l'escriure. Rosa Sensat, Barcelona, 1995.LAGUÍA, VIDAL, C.: Racons d'activitat a l'escola bressol i parvulari.Graó, Barna, 1990.PUJOL, M.i ROCA, N.: Treballar per projectes a parvulari. Eumo, Vic, 1991.TEBEROSKY, A.: Psicopedagogia del llenguatge escrit. IME, Barcelona, 1988.VIGOSTSKY, L.S.: Pensament i llenguatge. Eumo-Diputació de Barna,Barna,1988. VILA, I.: Adquisició i desenvolupament del llenguatge. Graó, Barna, 1989. VOLTAS, M. i altres: La immersió lingüística a parvulari. Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1989. |
Continguts |
Bloc 1. Currículum i programació. Tema 1. El Currículum de llengua per a Educació Infantil. Tema 2. La programació dels continguts: unitats didàctiques,racons de joc i tallers, projectes de treball, seqüències didàctiques i centres d'interés. Bloc 2. Desenvolupament de la llengua oral. Tema 3. Bases lingüístiques,psicolingüístiques i psicopedagògiques. Tema 4. La interacció comunicativa a l'aula i el seu aprofitament didàctic. Tema 5. Els subsistemes de la llengua:el discurs. Activitats, jocs i recursos. Tema 6. Els subsistemes de la llengua:la morfosintaxi, el lèxic i la fonètica fonologia. Activitats, jocs i recursos. Bloc 3. El primer aprenentatge del llenguatge escrit. Tema 7. Els mètodes"tradicionals". El tema dels prerequisits. Tema 8. El llenguatge escrit:sistema d'escriptura i gèneres escrits. Tema 9. La construcció del sistema d'escriptura. Tema 10. El constructivisme a l'aula: activitats, estratègies i recursos. Tema 11. Comunicació i funcionalitat: lectura i escriptura de gèneres textuals escrits. Bloc 4. Bilingüisme i ensenyament de llengües en contacte. Tema 12. Les societats, l'individu i l'educació bilingües. Tema 13. Principis psicopedagògics i propostes didàctiques per a l'ensenyament d'una segona llengua. Tema 14. La immersió lingüística. Bloc 5. Desenvolupament lingüístic i diversitat. Tema 15. Llenguatge oral i medi sòcio-familiar. Tema 16. Atenció de l'alumnat immigrant. Tema 17. Els trastorns del llenguatge oral. |
Objetius |
1.Conéixer i analitzar les bases, els objectius, els continguts i l'avaluació del currículum oficial per a l'ensenyament de la llengua en l'Educació Infantil. 2.Dominar els conceptes que permeten analitzar les produccions lingüístiques. 3.Seleccionar els continguts d'aprenentatge per nivells i interessos personals i socials dels alumnes. 4.Analitzar de manera crítica manuals i materials didàctics. 5.Expressar-se de forma adequada oralment i per escrit en català. |
URL de Fitxa |