Centre |
Facultat de Magisteri |
Departament |
Didàctica de la Llengua i la Literatura |
Professor responsable |
H2655 - XAVIER MINGUEZ LOPEZ |
Met. Docent |
Exposició teòrica dels temes. Producció i anàlisi de diversos tipus de text. Lectura de textos. Treballs en gran i petit grup. |
Met. Avaluació |
Examen oral consistent en la producció d'un text de la tipologia estudiada. Examen i/o treballs per escrit d'anàlisi de textos. |
Bibliografia |
CAMPS, A. (1994): L'ensenyament de la composició escrita, Barcelona, Barcanova. CASSANY, D. (1993): La cuina de l'escriptura , Barcelona, Empúries. CASSANY, D. (1999): Construir l'escriptura, Barcelona, Empúries. CASTELLÀ, J. M. (1992): De la frase al text. Teories sobre l'ús lingüístic. Barcelona, Empúries. CONCA,M. Et alii (1998), Text i gramàtica. Teoria i pràctica de la competència discursiva. barcelona, Teide. CUENCA, M. J. (1996): Comentari de texts, València, Bullent. MAS. V. (1996): Pràctiques de llengua. Com escriure un text, València, Tàndem. |
Continguts |
1.- Elements constitutius de l'anàlisi i producció de textos. 1.1 Text i context. 1.2 Propietats textuals. 1.3 Models textuals. Gèneres i tipus de text. 1.4 Seqüències textuals. 2. Proposta d'anàlisi dels models textuals següents Les narracions 1. Característiques generals. 2. Les propietats textuals aplicades a l'anàlisi i producció de textos narratius. 2.1 La coherència. 2.2 La cohesió. 2.3 L'adequació. Les Argumentacions - Definició i característiques. - Operacions. - Determinació de les parts. - Aplicació de les parts. - Estructures. - Estructures gramaticals. - Cohesió i coherència textuals. - Trets pragmàtics. - Tipus d'argumentacions. 3.- El procés de composició escrita. 3.1 Els contextos de comunicació: finalitat i expectatives. 3.2 Les fases de producció del text. 3.2.1. La planificació. 3.2.2. L'escriptura o textualització. 3.2.3 La revisió. 4. El discurs oral. 4.1. La situació d'enunciació. 4.2. Característiques lingüístico-textuals (nivell fònic, morfosintàctics i lèxic). 4.3 Organització textual i discursiva. 4.3.1. Estructura. 4.3.2. Marques de coherència. 4.3.3. Marques d'interacció. |
Objetius |
1. Assolir els coneixements bàsics de tipologia textual per tal de poder analitzar i avaluar els criteris de selecció de textos i la seua aplicació a l'ensenyament. 2. Estudiar els models cognitius que descriuen i expliquen el procés de producció de textos, amb l'objectiu d'entendre els processos i les estratègies d'escriptura i d'oralitat lligats al desenvolupament del coneixement. 3. Analitzar i produir textos pertanyents sobretot als àmbits acadèmic i social. |
URL de Fitxa |