Centre |
Facultat de Psicologia i Logopèdia |
Departament |
Filologia Catalana |
Professor responsable |
F4055 - MARINA ZARAGOZA PEREZ |
Met. Docent |
1.- Classes expositives de conceptes fonològics i fonètics. 2.- Transcripció a través dels dos Alfabets fonètics. 3.- Pràctiques. Treball sobre casos concrets. |
Met. Avaluació |
1.- Avaluació d’aspectes teòrics i de transcripció, que comptaran fins a vuit punts sobre un total de deu. 2.- Avaluació de la memòria de Pràctiques, que aportarà dos punts a la nota final. |
Bibliografia |
Montserrat Badia i Cardús: “Fonètica Catalana”. PAM. Barcelona, 2000 |
Continguts |
1. Revisió dels conceptes fonètics i fonològics bàsics. 1.1. Sons i fonemes. 1.2. Fonètica i fonologia. 2. La producció i la percepció dels sons. 2.1. El so. L'ona. La ressonància. 2.2. La producció dels sons. 2.2.1. El període respiratori. 2.2.2. El període fonatori. 2.2.3. El període articulatori. 2.3. La percepció dels sons. 3. Les vocals. 3.1. La producció de les vocals. 3.2. Vocalisme tònic i àton. Inventari i distribució. Diferències bàsiques entre el castellà i el català. 3.3. Fenòmens relacionats amb les vocals. 3.3.1. Diftongació i hiats. 3.3.2. Epèntesis i elisions vocàliques. 3.3.3. L'harmonia vocàlica. 4. Les consonants. 4.1. La producció de les consonants. 4.2. Inventaris generals i diferències bàsiques entre el castellà i el català. 4.3. Diferències de distribució de les consonants en castellà i en català. 4.3.1. Restriccions d'aparició. 4.3.2. Agrupació sil.làbica. 4.4. Fenòmens fònics de base foneticofonològica. 4.4.1. Assimilació de punt d'articulació. 4.4.2. Assimilació de sonoritat. 4.4.3. Espirantització. 4.4.4. Realització d'obstruents finals. 4.4.5. Realització de vibrants. 4.4.6. Realització de consonants contínues en contacte. 4.4.7. Combinacions de consonants. 4.5. Fenòmens fònics de base morfofonològica. 5. Suprasegmentals. Accent i entonació. |
Objetius |
Donar la formació bàsica per a què els alumnes de Logopèdia puguen captar la situació dels sons que escolten en el continuum fònic, i que sàpien portar-los, en tant en quant es desvien de la norma a la situació adequada per poder estructurar els fonemes corresponents a cada llengua. Aplicat a la Llengua Catalana, comparant-la si cal amb la Castellana. Presentar els distints aspectes de la variació lingüística, per a què ens ajude a reflexionar sobre els problemes diferencials en la pràctica logopèdica. Habituar els alumnes a treballar en els dos alfabets fonètics: L’AFI i el de la RFE. |
URL de Fitxa |